Asa nu!

Cred ca am mai spus-o de 1000 de ori, dar o sa o repet cu fiecare ocazie pe care o am. Diferenta dintre un “expert” sau “maestru” intr-ale ingineriei de sunet si un novice, amator (aici nu ma refer la unul care se apuca acum) este rabdarea si determinarea cu care face o serie de setari, care de cele mai multe ori nu au legatura cu muzica sau cu mixajul in sine, ocupa si cel mai mult timp, dar facandu-le ajungi sa-ti creezi universul ideal pentru a creea.

proiect cubase steinbergIdeea articolului a pornit de la un proiect pe care l-am primit si pe care trebuie sa-l aranjez, sa-l pun intr-o forma ideala pentru a incepe mixul. Nu o sa dau numele artistului, dar din pacate foarte multi (si dintre cei cunoscuti) nu au o disciplina in a inregistra o piesa. Poate ca nu e vina artistului, asta nu face parte din fisa postului sau (desi in ziua de azi consider ca trebuie sa ai habar de cum se inregistreaza muzica, macar basic-ul de record, aranjament, placa de sunet etc). Cu siguranta inginerul de sunet trebuie luat de urechi. Proiectul de care ziceam are aproape 40 (patruzeci) de track-uri de voce pentru o strofa (ce e drept, un pic mai lunga). Nu exista o cifra ideala sau standard a numarului de track-uri vocale pe care o piesa trebuie sa o aiba, dar cand vine vorba de numere de genul asta e clar ca ceva e in neregula.

De faptul ca nu lucrezi organizat poate sa depinda viitorul tau succes. Mai ales daca esti la inceput si vrei sa te afirmi, sansele-ti vor scadea drastic daca trimiti unui artist un instrumental nearanjat, fara structura. Inginerul sau omul care se va ocupa de asta si asa are foarte mult de lucru si nu va acorda acestui aspect timpul necesar pentru a scoate ce e mai bun din el. Pana la urma nu ai acordat tu timpul necesar, de ce ar face-o el? De asemenea, cand stii ca ai un proiect stufos unde doar aranjamentul track-urilor, fara aplicarea nici unui efect, deci doar un puzzle care nu are nici o treaba cu ingineria audio, va dura cel putin doua ore s-ar putea sa-ti vina sa inchizi proiectul si sa treci mai departe.

Dupa cum am mai spus, nu exista un numar standard de track-uri pentru un proiect. Dar toata lumea are de castigat in momentul in care il organizezi pe foldere spre exemplu (instrumental, voci principale, aditionale, efecte).

De asemenea vocile principale, chiar daca sunt inregistrate pe mai multe canale, acolo unde este loc, nu se suprapun si nu are loc vreun viitor artificiu de mix (poate ca pe ultimul cuvant vrei un delay care sa tina 4 secunde) poti muta vocea pe canalul initial. Daca are efecte (spre exemplu pe o portiune de 6 secunde vrei sa para ca vorbeste la telefon) poti aplica direct efectul acolo, avand un track separat. Cubase-ul (cel mai popular software folosit la noi) are optiunea de notite pentru fiecare track. Respectiv daca tu inregistrezi ceva si vrei sa-i lasi celui care mixeaza un  mesaj ca pe respectivul canal ai vrea efectul nu stiu care si sa sune nu stiu cum si sa fie oprit pana la minutul x, poti scrie un mesaj. Din pacate cred ca sunt singurul care a folosit optiunea asta. Sunt convins ca si celelalte soft-uri au optiuni asemanatoare.

Nu vreau sa vorbesc mai mult decat e cazul. Banuiesc ca ai te-ai prins care e ideea. Cred ca e valabil in orice domeniu traba asta cu organizarea. Eu unul mai ca sar in sus cand primesc un proiect aranjat asa cum trebuie.

Eu ti-am spus experienta neplacuta de care am avut pare. Tu? Muzica ta a avut de suferit din pricina organizarii si a modului de lucru?

7 Replies to “Asa nu!”

  1. Nu cred, 40 de voci, pentru o singura voce? :))

    Nu am avut parte de din astea, dar sunt foarte uimit. Proiectele personale sunt organizate, intodeauna. Nu-mi place sa-mi dau de lucru in plus.

    Sunt curios despre ce gen muzical vorbim.

    1. Vorbi, de genul Hip Hop. Ideea piesei e ca strofa tine 3 minute si ceva, mai are si efecte pe ici pe colo, dublaje. A tras din mai multe bucati, dar putea sa le comprime si sa nu aiba mai mult de 10 track-uri. Respectiv sa fie mai atent cand a inregistrat. Acum trebuie sa fac eu treaba asta 🙂

  2. Frate, de cand ai dat drumul site-ului am urmarit postarile cu fiecare ocazie…articolul asta m-i s-a parut cel mai intrigant…adica cum man? ai tras vocile intr-un studio si le duci in alt studio la mix si master foarte lucid?! In primul rand nu ar fi trebuit sa te uiti la el…eu asta as fi facut…nu e tras la mine(ca eu sa-l aranjez pe artist in primul rand al prestatiei si dupa, probabil, cate un sfat sau mai stiu eu ce…astfel incat sa-l ridice si pe el si sa-mi fie si mie mai usor…) nu am treaba cu tine. Una e atunci cand inginerul de sunet, care va mixa si masteriza eventual piesa, inregistreaza impreuna cu artistul intr-o oare care comuniune profesionala cu dorintele artistului dar si cu viziunea proprie…si alta e cand vine unul la tine cu “un brat” de sunete sa ti-l tranteasca pe masa la modu’: “fa-mi piesa din astea!”. Pe langa toate astea ceea ce ai subliniat…si anume ordinea si disciplina inginerului de sunet…conteaza, dupa parerea mea, cam 65-70% din eventuala “aventura” in inregistrarea unei piese(tras voci principale, aditionale, secundare si efecte, aranjamentul muzical(daca e cazul), mix, master si finisajele finale(la cererea artistului daca e cazul))…cu alte cuvinte daca inginereului de sunet ii sunt “patate” caracterul si mentalitatea…ordinea si disciplina de baza din propriul studio vor fi automat direct proportionale cu asta. Parerea mea da-i totul inapoi sa refaca unde vrea el treaba asta cum trebuie si sa se-ntoarca cu ceva lucrabil la tine, daca tot insista sa-i lucrezi tu piesa…sau sa refaceti totul la tine in studio sub observarea si posibila indrumare a ta. Cat despre site…contiuna sa creezi si sa postezi astfel de articole ca-i treaba tare…mai deschizi niste minti si ochii chiar si intre “mai marii” rap-ului romanesc. Pace si Respect!

    1. Mersi mult pentru sustinere. Piesa era pentru un proiect de-al meu si sunt raspunzator de aranjamentul ei. Chiar ieri am terminat “munca” si a iesit destul de repede. A mai dres si faptul ca piesa in sine e tare. O sa am grija pe viitor sa nu se mai intample asa. Important e sa inteleaga cat mai multa lume lucririle astea si sa ne usuram munca!

  3. Am observat si eu la cativa artisti graba asta de a crea, dar care duce de fapt la o intarziere din cauza organizarii proaste a sesiunii de lucru. Cam oricat de complexa e o sesiune, daca e aranjata bine, poate usura cu mult munca, si mai ales, te lasa sa te concentrezi pe partea creativa. Altfel, in loc sa creezi, te impiedici in track-uri si sunete.

  4. Nu am mai vazut asa ceva pana acum sincer. Mixez & masterizez piesele a cativa artisti “incepatori”, 10.000-50.000 vizionari/piesa. Nu cred ca a existat o piesa in care sa am mai mult de 10 track-uri.

    Un track pentru instrumental.
    3-4 track-uri pentru vocea principala (cate un track/strofa)
    Un track pentru backvoice-uri.
    Un track MIDI pentru pitch correction manual (aka auto-tune).
    Si per final, un track sau 2 pentru unele efecte.

    1. E ideal asa. Depinde evident de proiect, am avut ocazia la viata mea sa vad cateva proiecte ale artistilor mari. Dar, screenshot-ul din articol e real si primit de mine de la cineva sa o aranjez. Nu e singurul proiect.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *